OSTRZEŻENIE PRZED PRÓBAMI WYŁUDZENIA PRZEZ TELEFON

Szanowni Państwo,


na przestrzeni ostatnich miesięcy, przestępcy za pośrednictwem połączenia telefonicznego podszywają się pod pracowników banku lub inne osoby godne zaufania np. policjantów, aby w ten sposób zdobyć zaufanie rozmówcy i wyłudzić jak najwięcej poufnych danych (np. login i hasło do bankowości, dane karty płatniczej) lub nakłonić do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera).

Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem.

Poniżej zamieszczamy link  do komunikatu (ostrzeżenia)  opublikowanego przez Związek Banków Polskich:
 https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Falszywe-polaczenia-telefoniczne-przestepcow-podszywajacych-sie-pod-banki

Przypominamy o stosowaniu się do kilku ważnych zasad:

  • Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu użytkownika i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.
  • Nigdy nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie, przychodzących na telefon.
  • Zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą przygotowali przestępcy.
  • Jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie.
  • Zachowaj zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostałeś poinformowany o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej.
  • Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.

Informujemy, że każdorazowo macie Państwo prawo zgłosić nietypową sytuację do banku, a w sytuacji podejrzenia, że doszło lub mogło dojść do popełnienia przestępstwa, również zawiadomić policję.