Ostrzegamy przed atakami cyberprzestępców!

W związku ze wzmożoną w ostatnim czasie aktywnością cyberprzestępców zapraszamy do zapoznania się z poniższymi informacjami.

Cyberprzestępcy w swoich działaniach zazwyczaj posługują się: telefonem (zarówno poprzez SMS jak i wykonywanie połączeń), pocztą elektroniczną, komunikatorami (WhatsApp, Messenger), portalami społecznościowymi (Facebook, Twitter, Instagram). Powyższe narzędzia stosują, aby udostępnić linki, które prowadzą do stron płatności typu PayU, DotPay lub bankowości elektronicznej, które pozornie wyglądają wiarygodnie, a faktycznie są stronami stworzonymi na potrzeby cyberprzestępców.

Oszustwa polegają na publikowaniu komunikatów lub przeprowadzaniu rozmów o tematyce np.: zapłata za abonament (szczególnie popularne jest wyłudzenie dotyczące Netflix’a), zaległość w opłatach związanych z telefonem, mediami, możliwości wygrania w loteriach lub otrzymania czegoś za darmo/w bardzo atrakcyjnej cenie po podaniu określonych danych, a ostatnio także informacje o szczepieniu bądź kwarantannie. Częstym atakiem padają również kupujący i sprzedający w sieci np. na portalach takich jak OLX lub Vinted.

W przygotowanej przez oszusta pozornie wiarygodnej wiadomości w pewnym momencie wymagane jest podanie danych do zrealizowania transakcji takich jak: dane osobowe, numer telefonu, PIN do aplikacji mobilnej, login i hasło do bankowości elektronicznej lub dane z karty płatniczej. Przekazanie takich danych umożliwia cyberprzestępcy przechwycenie pieniędzy z konta. Podanie danych z karty płatniczej np. umożliwia przestępcy włamanie do Twojego urządzenia oraz zarejestrowanie karty w cyfrowym portfelu Apple Pay.

Pamiętaj!

  1. Nigdy nie podawaj nikomu danych karty płatniczej oraz loginu i hasła do bankowości elektronicznej.
  2. Zwracaj uwagę na strony, do których prowadzą różne linki – mogą one być fałszywe, więc jeśli podasz tam dane, udostępnisz je przestępcom.
  3. Sam wpisuj adres strony Banku. Bank nigdy nie wysyła linków.
  4. Nie instaluj podejrzanych aplikacji na swoim telefonie.
  5. Dbaj także o aktualizację oprogramowania sprzętu, który wykorzystujesz do płatności w Internecie.
  6. Nie utrzymuj wysokich limitów na karcie płatniczej lub w bankowości elektronicznej.

 W przypadku wątpliwości zachęcamy do kontaktowania się z pracownikami Banku.